Społeczność serwerowa

W tym wpisie chciałem poruszyć temat społeczności minecraftowej na serwerach.

Obecna społeczność Minecrafta to całkiem inna społeczność niż jeszcze te kilka lat temu. Wielu niegdyś zaczynających grę w wieku 13-14 lat dziś ma już blisko 18. Wiele serwerów powstawało i upadało. Więc i cała społeczność jest bardziej doświadczona.

Społeczność może być bardzo zgrana nawet jeśli serwer nie funkcjonuje przez lata. Pokazuje to choćby przykład społeczności serwera RPG Seggelin który powrócił niedawno po 7 latach nieistnienia. Społeczność tego serwera przystąpiła do budowy nowej edycji praktycznie z marszu, a liczba ludzi sięgnęła 60 osób na ich Discord w mniej niż tydzień od pierwszej wzmianki o powrocie.

Te serwery które się utrzymały były różnej jakości, można by wręcz podzielić je na kilka typów:

  • serwery kameralne góra do 40 graczy, zazwyczaj stawiające na jakość swojej społeczności i jej zgranie, utrzymanie serwera odbywa się wtedy często przez dobrowolne wpłaty społeczności.

  • serwery średnie 40-100 osób, z racji większego rozmachu zazwyczaj więź i znajomości w społeczności są już dość luźne, serwery te często prowadzą sklepy z vip itd. ale zazwyczaj udaje im się tym tylko ograniczyć koszta prowadzenia serwera.

  • serwery masowe 100 - bez limitu serwery te charakteryzują się brakiem znajomości społeczności, ograniczają się zazwyczaj do małych grup, administracja często stroni od graczy (nie w wyniku jakiegoś wywyższenia się a zazwyczaj po prostu z braku czasu na grę i jednoczesne ogarnięcie porządku na serwerze). No i niestety ale większość nastawiona jest na ,przemiał’’ graczy ale też i administracji która szybko wypala się. Wynika to też z tego iż serwery te mogą sobie pozwolić na banowanie po prostu irytujących ich niewygodnymi pytaniami graczy.

Oczywiście każdy z tych typów serwerów może mieć niezgraną społeczność, służyć tylko wyzyskowi a taka masówka zrobiona z głową i szacunkiem do graczy. Niemniej takie są przeważnie tendencje. Można powiedzieć ze rodzaj serwera definiuje jaki typ społeczności można tam spotkać.

Co do samej społeczności. Społeczność szczególnie na tych mniejszych serwerach w dużej mierze pozwala sobie na to na co pozwala sobie administracja. Jeśli administracja stosuje wulgaryzmy jako przecinek to i gracze stwierdzą że mogą. Jeśli administracja bezkarnie coś niszczy, używa cheatów, kradnie to i gracze w końcu zaczną to robić. Wszystko w myśl zasady ,ryba psuje się od głowy’’ .

Na samym serwerze warto dbać o kulturę wypowiedzi. No chyba że serwer nastawiony jest na ,przemiał’’ i grupą docelową są osoby tylko poniżej 15 roku życia. Oczywiście ortodoksja w tym temacie na dłuższą metę nie popłaca więc dobrym rozwiązaniem może być np. zasada że po 22 zakaz wulgaryzmów nie funkcjonuje.

Kolejną sprawą są gracze którzy ,nie ogarniają’’ co i jak jest na serwerze lub nie chce im się przeczytać informacji na spawn. Niestety takie mamy czasy obecnie, a przynajmniej w Polsce że czytelnictwo jest na słabym poziomie. Także warto uzbroić się w cierpliwość i starać się pomóc każdemu graczowi.

Jeśli chodzi o dobór administracji osoby powyżej 15 roku życia zazwyczaj są już w miarę spokojne i nie nadużywają rang. Wybranie młodszych to po prostu często ryzyko ale podkreślam nie zawsze.

Budowa regulaminu może się odbyć na 2 sposoby, pierwszym jest spora szczegółowość tak by gracze nie mogli wykorzystywać luk. Drugim sposobem jest zrobić prosty regulamin zamykający się w kilku pkt. . Jednak z tak skonstruowanymi przepisami by możliwe było zbanowanie osobnika ogółem szkodliwego dla serwera lub społeczności bez potrzeby powoływania się na konkretny przepis.

Jaki by to nie był regulamin jego zapisy powinni przestrzegać wszyscy także administracja. Dzięki temu w społeczności serwerowej nie ma anarchii i wielu nadużyć.

Na zakończenie dodam iż cieszy mnie mimo wszytko ponowny napływ ,dzieciarni’’ do Minecraft spowodowany renesansem owego tytułu. Starsi gracze jak i ja (9 lat gry) mogą się tym irytować ale prawda jest taka że popularność gry buduje głównie mająca mnóstwo czasu młodsza część społeczności.

1lajk