Refleksje na temat przyszłości Minecrafta

Choć wersja 1.15 jest już od jakiegoś czasu, to dopiero niedawno postanowiłem zagrać na takowej na pewnym serwerze. Wiadomo też iż trwają prace nad nowym systemem walki opartym o sugestie graczy. No i czeka nas update netheru. Jednocześnie jest duże prawdopodobieństwo pojawienia się w tym roku bety gry Hytale. Gra ta póki co prezentuje się lepiej niż Minecraft.

Z tego powodu naszły mnie refleksje, w jaką stronę pójdzie Minecraft?

Na początku aktualizacje miały po prostu rozbudowywać grę o podstawowe elementy, jak pogoda, bieganie, łóżka itd. Potem dodano elementy RPG w postaci paska doświadczenia, enchantów i mikstur, co znacznie ułatwiło grę. W efekcie wkrótce rzuciła się na owa grę ,dzieciarnia’’ gdyż wcześniej gra była głównie ogrywana w wieku 15+ jako całkiem fajna ciekawostka z survivalem.

Potem bywało różnie, raz dodano więcej bloków, innym razem dodatkowe biomy, czasem nowy enchant i bossy. Największe zmiany zaczęły zachodzić od czasu wersji 1.9 i wprowadzeniu tarcz i koni. Od tego czasu aktualizacje stały się rzadsze ale zaczęły często robić sporą rewolucję w rozgrywce. Od wersji 1.13 gra ma zmienioną fizykę, brak numerowanego id bloków (id mają przede wszystkim te stare). 1.14 to już dodatkowa broń , sporo bloków i choć trochę wymagające obrony wiosek, zmiana zasad stawiania niektórych bloków np. pochodnie można już stawiać na liściach. 1.15 to dodatkowe bloki, pasywne moby.

Wersja 1.16 zapowiada się na zapełnienie netheru dodatkowa treścią, mobami i blokami. Być może dodatkowej treści doczeka się jeden z biomów.

A co dalej?
Dodatkowa treść w endzie w którym już w sumie są ,miasta’’ , elytry itd., nie sądzę. Wielu graczy oczekuje odświeżenia wszelakich podziemi, raczej tego należałoby oczekiwać po kolejnej aktualizacji. Względnie pozostają jeszcze góry lub bagna (po ostatnim głosowaniu widać iż Mojang coś planuje wobec tych biomów). Jakkolwiek by to nie było zrobione, to Minecraft jest zacofany względem Hytale o jakieś 2-3 spore aktualizacje.

Hytale będzie miało także dodatkowy plus w postaci kampanii z fabułą, która na pewno będzie rozbudowywana.

No i tu dochodzę do sedna rozważań, dodatkowa treść, bloki,elementy rpg, nowy system walki, wskazują iż być może Mojang planuje w przyszłości dodać fabułę do gry. Obecne pseudo zakończenie nikogo nie satysfakcjonuje, a zabicie smoka endu, jest obecnie dosyć łatwe. Jeśli Minecraft ma jakoś zmierzyć się z Hytale to musi stworzyć lub usprawnić te elementy w których Hytale jest zwyczajnie ,mocniejszy’’ niż Minecraft.

Mojang w pierwszej kolejności powinien jak najszybciej poprawić optymalizację gry, a nie tworzyć beznadziejny system walki, bo dzieci lubią szybko walić w myszkę.

Uważam, że obecny system walki jest zwyczajnie irytujący i bardzo niesatysfakcjonujący.
Nie twierdzę, że poprzedni był lepszy. Był on zwyczajnie uproszczony do minimum, a obecny no najzwyczajniej nie jest dobry.
Bardzo się cieszę, że Mojang szuka rozwiązania tej kwestii i nie robi tego w taki sposób jak ostatnio wprowadzając w sposób nieprzemyślany system walki który można określić jako inny ale niekoniecznie lepszy a już z pewnością nie jako dobry.

Nie spłycajmy Somek prób naprawienia drętwej mechaniki do tworzenia beznadziejnego system walki, bo dzieci lubią szybko walić w myszkę. Coś jest no powiedzmy 3,5/10 było może 3/10 to fajnie, że podejmują próby by to chociaż piątka była.

Jeśli chodzi o optymalizację to cóż. Na nic więcej bym nie liczył. Minecraft ma 10 lat i przez ten czas dużo się nawarstwiło, a gruntowne przemiany również nie są mile widziane bo wtedy zabija się scenę moderską na dobry rok albo i więcej. Zwyczajnie Mojang już niespecjalnie ma realne możliwości zooptymalizować minecraft lepiej niż to robi Optifine.
Mojang też niespecjalnie ma powody by to robić.
Z roku na rok gracze mają lepsze komputery i w 2020 roku wymagania minecrafta są dość śmieszne.

Mojang w kolejnym snapshocie o systemie walki wymyślił jakieś dziwactwa, które mogę ocenić na 1. Jestem jak najbardziej za zmianą obecnego systemu walki, ale nie na gorszy. Choć przyznam, że stworzenie nowego, lepszego pvp jest trudne.
Jestem pewny, że da się lepiej zoptymalizować minecrafta, akurat wersja 1.15 jest w miarę zoptymalizowana. Minecraft 1.14.4 pobiera 3 razy więcej ramu niż na 1.10.2, bardzo ciekawe na co.

Z tego co wiem zmiany z najnowszego snapshota nie muszą zostać wprowadzone. Popraw mnie jeśli się mylę i już zatwierdzili, że faktycznie mają je dodać.
Mojang robi te snapshoty właśnie po to by eksperymentować i poznawać opinie.