Najstarsze do dziś aktywne serwery Minecraft - część 2 - Aliquam

Początki serwera Aliquam sięgają 2011 roku. Serwer wyróżnia się przede wszystkim tym iż jego główna działalność zamiast na trybach survivalu i podobnych, opiera się o rozbudowany tryb creative. Poza tym serwer jest anglojęzyczny, dzięki temu znany jest także poza Polską. W zeszłym roku powołano grupę budowlaną Aliquam Studios, która już osiągnęła spore sukcesy i której prace prezentowane są na Market place głównej strony Minecrafta.

O owej grupie budowlanej można poczytać we wcześniejszym reportażu o grupach budowlanych:

W ramach reportażu postanowiłem przeprowadzić kilka wywiadów z ludźmi będącymi na serwerze najdłużej, oraz jego twórcą (wywiad z twórcą serwera niestety dodany zostanie za kilka tyg.).

Fegorath
Hej, to może zacznijmy od pytania, jak trafiłeś na serwer i kiedy to było?

MrUgulele
Na serwer trafiłem przez jakąś stronę. Był czas, że podpięte do niej było 5 serwerów, jednym z nich był Aliquam, więc podczas przeglądania wszystkich serwerów z sieci trafiłem na serwer i zostałem na dłużej. Było to w 2011 roku, ale nie pamiętam dokładnie kiedy

Fegorath
Czy serwer zaczynał już od trybu creative, posiadał także inne?

MrUgulele
Serwer prawdopodobnie zawsze był creative. Nie pamiętam, aby kiedykolwiek było na nim proponowana inna rozgrywka niż budowanie. Było już tak nawet przed wprowadzeniem do rozgrywki trybu creative (można było kiedyś znaleźć filmiki na yt, które to pokazywał]. Ale nie jestem od początku istnienia także mam tylko 99% pewności

Fegorath
Od jak dawna jesteś w administracji serwera?

MrUgulele
Od sierpnia 2012 roku.
Na forum odbyła się rekrutacja, zgłosiłem się i przyjęto mnie. Raczej standardowa procedura

Fegorath
I jesteś w administracji nieprzerwanie od tego 2012 r. ?

MrUgulele
Tak, jestem nieprzerwanie

Fegorath
Po tylu latach nie nudzi się, albo nie ma się tego dość?

MrUgulele
Od czasu do czasu muszę sobie zrobić przerwę, ale jest coś w społeczności Aliquam, co powoduje że chętnie do niego wracam. Również budowanie większego projektu trzyma mnie przy grze tutaj dość długo.

Fegorath
Serwer jest od zawsze dwujęzyczny, tj. oprócz języka polskiego także i język angielski?

MrUgulele
Nie, nie jest od zawsze. Pierwszy próby podejścia do tematu dwujęzyczności serwera były już w 2012 roku, pamiętam nawet pierwszego członka ekipy, który był anglojęzyczny (Niestety jego przygoda zakończyła się permbanem, ale to już inna historia). Mniej więcej od tego momentu otworzyliśmy się na anglojęzyczny rynek. Był to pewnego rodzaju pierwszy spadek popularności Minecrafta, więc otwarcie się na innych graczy było w zasadzie jedynym rozwiązaniem.

Fegorath
To może teraz bardziej o serwerze, jest to serwer creative i nic poza tym, jak udaje się konkurować wśród ciągle zmieniającej się mody na poszczególne tryby?

MrUgulele
Myślę że stałość nie jest akurat przeszkodą w sprawnym konkurowaniu z innymi serwerami. Gracz który pamięta, że kiedyś tu grał i wraca dostaje ten sam tryb rozgrywki jaki zapamiętał jak wyszedł. Może zawsze wrócić do miejsca, gdzie czeka na niego swobodna przestrzeń do budowania. Kolejną rzeczą którą nas na pewno wyróżnia jest bardzo szeroki dostęp do World Edita, który otrzymujemy już na początku rozgrywki. A po wsparciu serwera poprzez głosowanie na niego otrzymujemy dodatkowe narzędzia, m.in. Również tym co przyciąga jest niepowtarzalna atmosfera, która wytworzyła się w społeczności. Można się w niej łatwo odnaleźć.

Możliwość otrzymania własnego świata jest dodatkowy aspektem, który szczególnie na początku był niepowtarzalny i wyróżnialiśmy się tym wśród serwerów creative które proponowały działki otoczone płotkami. Każdy może też poczuć prywatność, co niektórym jest na rękę.

Fegorath
Jakie były najtrudniejsze sytuacje na serwerze, z czego one wynikły?

MrUgulele
Ciężko mówić o trudnych momentach gdyż nie było ich zbyt wiele, albo mnie osobiście nie dotknęły. Jednak na pewno otwarcie się na użytkowników anglojęzycznych było swojego rodzaju wyzwaniem. Jednak czas pokazał, że udało się to zrobić dość płynnie i nie było z tym większych problemów. Na pewno też słabnące zainteresowanie w okolicach na przełomie 2014-2015 roku było wyzwaniem. Rozważano wtedy nawet dość mocne ograniczenie, czy wyłączenie serwera, ale serwerowi udało się przetrwać i trwa do dziś.

Fegorath
Czy byłbyś w stanie opowiedzieć krótko o co ważniejszych wydarzeniach z serwera?

MrUgulele
Najważniejsze wydarzenia… jednym z ważnych wydarzeń w ostatnim czasie jest utworzenie serwerowego buildteamu Aliquam Studios. To bardzo dobra i zgrana ekipa budowniczych potrafiąca stworzyć przepiękne budowle. Skupia wyjątkowych budowniczych od których nawet sam sporo się nauczyłem. Miło jest oglądać jak się rozwijają.

Fegorath
Czy serwer jest dla każdego gracza, czy jednak głównie dla budowniczych, choćby początkujących?

MrUgulele
Myślę że nie tylko budujący mogą znaleźć tu coś dla siebie. Są też gracze, którzy wykorzystują swój świat do grania w trybie survival. Znałem też graczy, którzy budowle zbudowane przez siebie wykorzystywali potem do tworzenia role-playu. Jednak są to raczej dodatkowe atrakcje. Głównie jesteśmy nastawieni na budowniczych.

Fegorath
Czego gracze mogą się spodziewać na tym serwerze, tylko budowy, czy jednak są jakieś konkursy, rangi itp. ?

MrUgulele
Gracze mogą oczekiwać na serwerze kilku rang, które gracze otrzymują za tworzenie kolejnych, coraz bardziej złożonych projektów. Konkursy też się pojawiają. Najbardziej znamy jest #chunkchallenge, gdzie gracze dostają do realizacji konkretny temat na obszarze wielkości chunka (16x16, wysokość nielimitowana).

Fegorath
Czy serwer oprócz powołania nie tak w sumie dawno grupy budowlanej ma jeszcze jakieś inne powiązane projekty, choćby w planach?

Mrugulele
Czy serwer ma jakieś plany na przyszłość? Niestety nie mogę zdradzić na razie.

Fegorath
No to tak na zakończenie, coś luźniejszego, czy możesz przytoczyć jakąś anegdotę lub zabawną sytuację związaną z serwerem?

MrUgulele
Na jednej z najstarszych map na serwerze, która nota bene do dzisiaj jest rozwijana i którą współtworzę, jest takie miejsce, które nazywa się piekłem. Jest ono pod spawnem na tej mapie i administracja regularnie zsyłała tam afczących członków, oraz dopisywała liczbę zesłań do piekła na tabliczce. Nick każdego członka administracji był tak przerobiony, aby zawierać cząstkę -afk-, na przykład Feriach zmieniliśmy na Feriafk

MrUgulele
Dziękuję za wywiad

Fegorath
Również dziękuję.

Fegorath
Jak znalazłeś się na serwerze Aliquam, kiedy trafiłeś do administracji?

Feriach
Na serwer trafiłem przypadkowo, szukałem serwera creative po tym jak serwer w Minecraft Classic na którym grałem został zamknięty. Do administracji trafiłem bodajże w 2013 roku.

Fegorath
Jak to jest być tak długo w administracji na jednym serwerze, nie nudzi się? Co sprawiło że zostałeś na owym serwerze tak długo?

Feriach
Czasami tak, ale szybko mi przechodzi. Przez serwer przewija się sporo utalentowanych ludzi. Możliwość obserwowania jak rozwijają się na moich oczach jest moją siłą napędową. Dodatkowo przy serwerze jest dosyć sporo rzeczy którymi trzeba się zając: aktualizacja pluginów, łatanie naszych własnych, rekrutowanie nowych członków ekipy, ocenianie budowli na rangi itp. więc okresy “nudy” wypełniam budowaniem.

Fegorath
Serwer jest dwujęzyczny, czy trudno się odnaleźć zwłaszcza młodszym graczom na takowym, czy nie sprawia to problemów?

Feriach
Dosyć często, ale tacy gracze szybko są kierowani przez tabliczki na naszym spawnie albo przez anglojęzycznych graczy/ekipę na polski kanał czatowy gdzie mogą w razie potrzeby otrzymać pomoc.

Fegorath
Czy jest coś co wyróżnia serwer wśród innych serwerów z trybem creative?

Feriach
Byliśmy pierwszym serwerem, który oferował prywatne światy każdemu graczowi. Obecnie kilka publicznych serwerów oferuje podobną funkcjonalność, ale sądzę, że zdobyte przez nas doświadczenie i ilość oferowanych pluginów do budowania dostępnych od razu dla nowych graczy stawia nas w czołówce. Dla graczy budujących głównie współczesne miasta, oferujemy współtworzenie projektu Vemislavia tworzonego przez naszą społeczność praktycznie od początków istnienia serwera(wcześniejsza nazwa: Orłów).

Fegorath
Mógłbyś coś więcej opowiedzieć o owym projekcie?

Feriach
Projekt obecnie składa się z kilku miast lub dzielnic, w tym Orłowa, które powstało jako pierwsze. Opiekunem projektu ze strony ekipy serwera jest MrUgulele i myślę, że będzie w stanie lepiej przytoczyć obecną sytuacje projektu oraz jego przeszłość. Mapę można zobaczyć na naszym serwerze oraz pod adresem https://dynmap.aliquam.org/?worldname=orlow Jak widać mapa jest w budowie, ale spora część projektu jest dostępna do zwiedzania.

Fegorath
Jest przewidziany jakiś konkretny cel lub punkt końcowy tego projektu, czy ot po prostu jest to po prostu możliwość dla wszystkich popracować razem nad jakimś projektem?

Feriach
Obecna ekipa cały czas stawia przed sobą nowe cele do zrealizowania. Projekt cały czas się powiększa, a miejsca starczy spokojnie na kilka najbliższych lat.

Fegorath
Czy po tak długim czasie istnienia serwera jest jeszcze jakiś plan na dalszy rozwój. Pomijając tu utworzenie w zeszłym roku grupy budowlanej. ?

Feriach
Na pewno przeniesienie serwera na nowszą i mocniejszą maszynę oraz aktualizacja wszystkich naszych pluginów do nowszych wersji Minecraft. Z racji dużych zmian w aktualizacji 1.13, nasz i wiele innych serwerów creative pozostały na 1.12 z racji dostępności pluginów, edytorów map oraz konieczności przepisania dużej części naszego kodu. Obecnie jedyną przeszkodą na naszej drodze jest to, że doba ma tylko 24 godziny i nie na wszystko mogę poświęcić tyle czasu ile bym chciał.

Fegorath
Sądzę że w przeciągu tych kilku lat działalności nie obyło się bez trudności, czy mógłbyś podać jakie były najtrudniejsze momenty serwera?

Feriach
Na pewno brak ochrony przed atakami DDOS na początku działalności był bardzo uciążliwy. Każdy słabszy atak mógł uniemożliwić funkcjonowanie serwera.

Fegorath
Skoro było o cięższych chwilach serwera, to spytam, czy jesteś w stanie przytoczyć jakąś zabawną sytuację z serwera?

Feriach
Pewien gracz zdołał osiągnąć prawie najwyższą rangę na serwerze za pomocą kradzionej budowli. Rozmowa tuż przed banem, której niestety nie mogę przytoczyć była dosyć zabawna.

Fegorath
Czy jako serwer współpracujecie albo współpracowaliście z jakimiś Youtuberami?

Feriach
Nie współpracowaliśmy.

Fegorath
Utworzenie grupy budowlanej w zeszłym roku wydaje się dość późną decyzją patrząc na to iż serwer działa tak długo. Co się stało że w końcu postanowiono taką grupę stworzyć? Czy istniały wcześniej jeszcze jakieś?

Feriach
Były wcześniej próby stworzenia serwerowej grupy, ale nie dochodziły one do skutku z różnych przyczyn: braku czasu, braku wspólnej wizji oraz braku odpowiednich ludzi.

W zeszłym roku wszystkie te problemy zostały rozwiązane.

Fegorath
To tak na zakończenie zapytam czy Twoim zdaniem Minecraft jak i serwer Aliquam będą popularne jeszcze przez lata czy też jednak nastąpi zmierzch popularności owej gry?

Feriach
Ciężko powiedzieć. Wiele ludzi zapowiadało śmierć Minecrafta, ale gra ciągle jest popularna, wychodzą nowe aktualizacje, popularni streamerzy wracają do niej po latach, powstają nowe mody… Na pewno Minecraft zapisał się już w historii gier i będzie popularny przez długie lata nawet po zakończeniu oficjalnego wparcia, a my postaramy się utrzymywać serwer tak długo jak to tylko możliwe.

Fegorath
Dziękuję za wywiad.

Feriach
Dzięki!

1polubienie

To teraz może coś o najstarszym serwerze anarchii? ;D