Historia społeczności Minecraft - grupy budowlane - część 2

Przedmowa

Witajcie, tą publikacją kontynuujemy cykl o historii społeczności w Polsce. Pierwszy artykuł z działu o forach, znajdziecie tutaj - Historia społeczności Minecraft - Fora .

Obecny artykuł to druga część cyklu dotyczącego historii społeczności z działu grup budowlanych. Pierwszą część znajdziecie tutaj: Historia społeczności Minecraft - Grupy budowlane

Zapraszam do mam nadzieję ciekawych historii.

Spis Grup (uzupełniany wraz z kolejnymi artykułami):
XANT
Aliquam Studios (przy okazji zagraniczne Blockworks, Team Visionary, Atheris)

Zanim przejdę do obszernego wywiadu przyda się kilka słów apropo opisywanych grup budowlanych.
Aliquam Studios to polska grupa budowlana (działająca międzynarodowo) założona około rok temu, wywodzą się od serwera creative działającego od 2011 r. o nazwie Aliquam. Więcej informacji w wywiadzie poniżej.
Blockworks prawdopodobnie jedna z najstarszych międzynarodowych grup budowlanych, około 7 lat działalności
https://www.blockworks.uk/
poniżej wywiad z założycielem grupy:
https://www.youtube.com/watch?v=95BSKngD4mU
przykładowy projekt prezentowany na kanale yt grupy:
https://www.youtube.com/watch?v=RoP3OdN8Frk
Team Visionary dość młoda grupa bo około 3 letnia, jednak bardzo aktywna na Marketplace głównej strony Minecrafta
https://teamvisionary.net/


Powyżej przykładowa praca Team Visionary

Atheris niestety o grupie niewiele mi wiadomo, po za tym że prawdopodobnie działają od niedawna, ale już mają współprace przy projektach na Marketplace

Wywiad z Gigeno - wieloletnim budowniczym w grze Minecraft, część jego prac można podziwiać choćby tutaj: https://www.planetminecraft.com/member/gigeno/

Fegorath
Jak zaczęła się Twoja przygoda z budowaniem w Minecraft?


Z portfolio Gigeno

Gigeno
Mamy rok 2011 i do mojej świadomości zaczęło docierać, że istnieje youtube, a nim nieskończone pokłady filmików. Dlatego klikając co popadnie odnalazłem kanał JJayJokera, który prowadził swoją, już dzisiaj legendarną, serię o Minecraft. Kupiłem sobie własną kopię gry i też zacząłem, zainspirowany youtuberem, pykać całymi dniami w ten jeden tytuł.

Fegorath
Czyli jeśli chodzi o budowę jesteś samoukiem czy korzystałeś z poradników?

Gigeno
Korzystam ze wszystkiego co mam i mogę użyć do następnego projektu, poradniki, concept arty, wskazówki. Oczywiście to nie znaczy, że wśród moich projektów pojawi się domek z poradnika, ponieważ kluczowym słowem jest inspiracja, która dobrze użyta staje się dobrym fundamentem pod nowy projekt.

Fegorath
Ile około trwała najdłuższa budowa?

Gigeno
Właśnie naliczam rok od zaczęcia i czasomierz dalej się nie zatrzymuje.

Fegorath
Z wcześniejszej wstępnej rozmowy wynika że działasz, lub działałeś w kilku grupach budowlanych a są to : Blockworks, Team Visionary, Aliquam Studios, Atheris czy swoją przygodę z grupami budowlanymi zaczynałeś od którejś z nich? I kiedy to się stało?

Gigeno
Moja przygoda z budowaniem trwa już od wielu lat i należałem do znacznie większej liczby ekip, jednak moją pierwszą drużyną było CraftCast, dołączyłem w 2015, grubo spóźniony na rekrutację i musiano osobno mnie rekrutować. Jako, że posiadałem już wtedy moje portfolio, poszło łatwo, uwierzyli, że umiem budować i nie chcieli mnie dalej sprawdzać, dołączyłem w 10 minut i byłem tam aż do rozpadu ekipy.

Z portfolio Team Visionary

Fegorath
O CraftCast zapewne także powstanie artykuł, póki co z wcześniej wymienionych chyba najbardziej zagadkową grupą wydaje mi się Aliquam Studios. Czy grupa ta wywodzi się serwera creative działającego od 2011 r. czy to niezależny projekt o zbieżnej nazwie?

Gigeno
Miło, że pytasz akurat o Aliquam Studios, jest to rzeczywiście twór wywodzący się z serwera pod tą samą nazwą. Z wieloma utalentowanymi osobami utworzyliśmy polską supergrupę. Drużyna istnieje od zeszłego roku i Minecraft to tylko przystanek w zaplanowanej karierze, następnym krokiem będzie pójście w wydawanie własnych gier i aplikacji. Dzisiaj już jednak możemy pochwalić się partnerstwem z Razzleberries i dotarcie tym samym na Minecraft Marketplace.

Fegorath
Kto jest założycielem Aliquam Studios?

Gigeno
Założycielem jest Feriach - właściciel serwera Aliquam, jeden z najwspanialszych ludzi w całej społeczności Minecraft i jednocześnie jest bardzo oddany swojej pracy.

Fegorath
Czy serwer Aliquam nadal działa?


Z portfolio Gigeno

Gigeno
Serwer Aliquam działa nieprzerwanie od 2011 roku i do dziś ma się bardzo dobrze.

Fegorath
Jak duży jest zespół owej grupy, to kilka osób czy wręcz spora kilkudziesięcioosobowa brygada?

Gigeno
Kilkanaście osób w zupełności wystarczy, każdy posiada przynajmniej jedną specjalizację i może uczestniczyć w wielu różnorodnych projektach.

Fegorath
Studio jest złożone tylko z Polaków ale działa międzynarodowo, czy też ekipa jest także mieszana?

Gigeno
Mamy na ten moment w pełni polską grupę z możliwością rekrutowania zagranicznych twórców, kiedy otworzymy ponownie nabór.

Fegorath
Jak długo mniej więcej pracujecie nad projektem, powiedzmy 200x200 kratek?


Z portfolio Gigeno

Gigeno
To zależy o jakim projekcie mówimy, ponieważ jedna osoba może pracować do 12 dni nad mapą w charakterze zlecenia na lobby, ale może to być to być również mapa na marketplace, która musi posiadać modele, tekstury, skiny i oczywiście budowle, tutaj czas tworzenia znacząco się wydłuża, dodając jeszcze testy i poprawianie jakości podczas jak i na koniec budowy.

Fegorath
A ile trwała najdłuzsza budowa robiona przez grupę?

Gigeno
Ciężko stwierdzić co zajęło jak dotąd najwięcej czasu. Wszystkie projekty posiadają swoje z góry ustalone terminy i z reguły wszystko powstaje w miesiąc, góra dwa. Jest jednak kilka projektów, które dalej po wielu miesiącach nie wyszły z fazy testów i wymagają usprawnień, ale niestety nie mogę jeszcze o nich wspomnieć.

Fegorath
Wszystkie budowle są od początku planowane czy raczej zdajecie się na doświadczenie i idziecie na żywioł podczas budowy?

Gigeno
Wszystko jest dokładnie zaplanowane, skatalogowane i udostępnione do wglądu dla pozostałych członków projektu. Działanie na żywioł jest super sprawą, jednak może znacząco ograniczyć płynność w komunikacji i przebieg projektu.

powyżej z portfolio Team Visionary

Fegorath
Czy są projekty których budowy grupa by się nie podjęła?

Gigeno
Oczywiście, projekty, które nie są w gruncie rzeczy opłacalne, tzn. zajęłyby za dużo czasu a nagroda byłaby niestosunkowo mała. Dlatego też nigdy nie zbudujemy całego globusa Polski albo wszystkich pałaców na śląsku.

Fegorath
Są projekty w ramach tej grupy z których jesteś szczególnie dumny?

Gigeno
Tak, ostatni projekt w ramach ekipy, pod nazwą “Castle Retreat”, który niedługo będzie dostępny do zdobycia na Marketplace, jest jednym z moich najlepszych projektów kiedykolwiek. Posiada kilka nowych modeli, piękny pałac z ogrodami, masę zadań i malowniczą panoramę wiejskiego regionu. Z pewnością jedna z bardziej imersyjnych przygód dla graczy.

Fegorath
Współpracujecie z kimś z YouTube?

Gigeno
Tak, do samej ekipy należy kilku youtuberów w tym InareQ, który ma już ponad 100 tysięcy subskrypcji na platformie.

Fegorath
Wspomniałeś o planach wydania przez studio własnych gier i aplikacji, miałyby one coś wspólnego z Minecraft czy też to zupełnie osobny rozdział?

Gigeno
Będzie to coś zupełnie nowego niezwiązanego domyślnie z Minecraft

Fegorath
To odległa przyszłość czy raczej plan na najbliższy rok?

Gigeno
Nikt do końca nie jest zdolny przewidzieć kiedy zaczniemy iść już w tym kierunku, więc powiem, że jest to plan na najbliższe lata.

Fegorath
Co sądzisz o nadchodzącej grze Hytale? Osobiście lub tez studio zamierza też działać w tej grze jak wyjdzie?

Powyżej z portfolio Team Visionary

Gigeno
Osobiście myślę, że to ciekawostka i z pewnością znajdzie sobie grono fanów, nie wiem czy nie okaże się przy tym tylko chwilową zajawką, czy może ściągnie uwagę graczy na wiele lat, ale nie jest to pierwsza gra w stylistyce sześcianów, która próbuje być jak lepszy Minecraft i sądzę, że o wielu podobnych już do dzisiaj się nie pamięta. Chcę jednak liczyć na najlepsze.

Fegorath
Na koniec jeszcze kilka pytań apropo pozostałych grup Blockworks, Team Visionary, Atheris, patrząc na to iż są to grupy zagraniczne myślę że dobrze będzie zapytać czy używanie innego języka bywa przeszkodą, a może wręcz barierą (przynajmniej na początku) ?

Gigeno
Dla mnie bariera językowa nie ma za bardzo znaczenia, z pewnością gdybym nie umiał języka angielskiego, to bym w pierwszej kolejności nie mógł samodzielnie porozumiewać się z żadną z tych drużyn. Jednak właśnie to dzięki tej przeszkodzie mam możliwość udoskonalania swoich zdolności językowych i mieć kontakt z całą społecznością gry.
[dodatek] Na początku sprawiało mi to pewne problemy, ale to szybko mija

Fegorath
Z tego co widzę Blockworks to wręcz stara bo co najmniej 7 letnia grupa, zaś Team Visionary chyba ma około 3 lata, Atheris zaś albo jest młodą grupą albo się niezbyt szeroko reklamuje, jest jakaś znacząca różnica między zagranicznymi, często już bardzo doświadczonymi a polskimi grupami budowlanymi?

Gigeno
Przyznam, że trudno mi porównać polskie ekipy do tych do, których należę. Problem tkwi w tym, że nie ma w Polsce wielu drużyn, które osiągnęły jakikolwiek sukces i mogą wyznaczać trendy. Jednak z moich dotychczasowych obserwacji wynika, że w sumie bez względu na kraj, czy to Polska, Brazylia, czy Kosowo z pewnością ludzie popełniają wszędzie podobne błędy i tylko międzynarodowe supergrupy, które dawno wykroczył poza barierę swojej narodowości mogą ściągnąć odpowiednią załogę najlepszych twórców z całego świata i nie wykoleić się przy słabej organizacji i niewydolnej kadrze.

Fegorath
Wspomniałeś wcześniej że dzięki współpracy z Razzleberries udało się dostać Wam na Marketplace na głównej stronie Minecrafta, rozumiem że bez tej zagranicznej współpracy dostanie się tam byłoby utrudnione lub wręcz niemożliwe?

Gigeno
To raczej kwestia braku portfolio, jako świeża ekipa nie można ubiegać się z buta o bezpośrednie partnerstwo z Mojang, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wydawanie do czasu pod innym partnerem.

Fegorath
Jak udaje Ci się pogodzić działalność w czterech grupach naraz?

Gigeno
Na całe szczęście moje zobowiązania drużynowe pozwalają mi na dużą elastyczność. Mam kilka otwartych projektów naraz i w każdym sobie coś skrobię. Jeśli jednak zdarza się coś poważniejszego niż rutynowe działanie, to daję temu większy priorytet.

Fegorath
No to tak na koniec coś luźniejszego, mógłbyś przytoczyć jakąś zabawną sytuację, anegdotę związaną z grupami budowlanymi, lub budową?

Gigeno
Kiedyś prowadziłem rekrutację w ramach CraftCast i jako bardzo odpowiedzialny członek ekipy miałem zająć się rekrutami. Przypadkiem wszcząłem wojnę domową gdy dla żartu stwierdziłem, że tylko jeden z zespołów rekrutów ma prawo przejść rekrutację. Należało potem dniami naprawiać relacje między ludźmi, bo zwyczajnie przez dużą ilość stresu zdziczeli i wypowiedzieli sobie nawzajem przyjaźnie.

Fegorath
Dziękuję za rozmowę

4polubienia

Ciekawy wywiad :smiley:

Leci like :+1:
Niezły wywiad.