Grafika w grach i jej rozwój

Kiedy patrzy się na rozwój grafiki na przestrzeni ostatnich 20 lat to widać ogromny
postęp w tym dziale tworzenia gier. Jednak grafiki nie da się poprawiać bez końca,
ogranicza to sprzęt przeciętnego gracza, jak i cena produkcji takiej gry.

Dziś po grach przeważnie oczekuje się wielkich najlepiej szczegółowych graficznie przestrzeni,
jednak takie coś kosztuje czas, zasoby ludzkie i pieniężne. Nie dziwne zatem że
obecne gry AAA kosztują powyżej 200 zł a nie jak jeszcze dekadę temu 120-150 zł.

Producenci gier wiedza też że im wyższa cena tym mniej potencjalnych klientów i tym mniej zarobi sama produkcja. Jednocześnie na horyzoncie coraz częściej pojawiają się tytuły stawiające
na styl graficzny, lub uproszczoną, wręcz ,plastikową’’ grafikę. Osiągając jednocześnie
znacznie lepsze wyniki sprzedaży niż wiele tytułów AAA.

Pierwszym przykładem z brzegu może być WorldofWarcraft MMORPG które miało, i ma nadal spory wpływ na inne gry z tego gatunku. Postawiono tam na uproszczoną lekko karykaturalną grafikę znaną z wcześniejszego RTS Warcraft III.
Kolejną taką grą jest DOTA2 i LoL w grach MOBA do dziś czołowe tytuły.
Minecraft - tu grafika może i coraz lepsza jednak kwadraty i pixele to wręcz istota tej gry
więc przez lata raczej nie będzie rewolucji i przejścia do okrąglejszych form. Kolejne ze znanych gier -
Fortnite - battle royale, Overwatch - strzelanka, Fall Guys i ostatnio Among us. A jest jeszcze masa popularnych gier indie stawiających właśnie na mało realistyczną lub uproszczoną grafikę.

Możliwe że z czasem trend będzie narastał i realistyczna grafika będzie zarezerwowana jedynie do
gier z licznymi wstawkami filmowymi, horrorów lub wysoko budżetowych flagowców. Można by wręcz nazwać takie przyszłe gry grami premium dla bogatszego i mającego lepszy sprzęt gracza.

Oczywiście trend nie musi działać cały czas, możliwe że będzie tak przez najbliższe kilka lat póki spora część graczy będzie jeszcze miała stary gorszy sprzęt. No i sama technologia idzie do przodu, na przykład efekty specjalne są dziś zdecydowanie łatwiejsze do uzyskania przynajmniej w podstawowym stopniu, niż w pierwszych latach dwutysięcznych. Podobnie może być i tutaj, wszak niedawno zaprezentowano choćby nowy silnik Unreal Engine 5.
Playstation 5 i demo technologiczne - next-gen graphic

Także prawdopodobnie czeka nas tak jak dotychczas odświeżanie graficzne starych tytułów - remastery, wersje HD itd., szybkie zyskiwanie popularności przez uproszczone graficznie tytuły oraz pierwsze pojedyncze głośne tytuły robione na nowszych silnikach graficznych.