Budowanie questów

Nie ma jakiejś konkretnej metody według której należałoby budować questy. Niemniej najczęściej robione są one według schematu:

Przywitanie > opis poprzez wypowiedź NPC problemu jaki go trapi > odezwa bohatera iż pomoże za nagrodą (względnie nie wspomina nic o nagrodzie którą z wdzięczności NPC może dawać po wykonaniu questa) > pożegnanie

Potem powrót bohatera i znów: przywitanie ale nasz bohater od razu mówi o wykonaniu zadania> gratulacje od NPC i nagroda za zadanie > pożegnanie lub kolejny quest.

Oczywiście występują różnorakie udziwnienia, zmiany tego schematu albo tworzenie powiązanych ze sobą questów by uniknąć owej schematyczności.

Jednym z głównych problemów questów jest ich często występująca schematyczność ograniczona do zadań typu ,przynieś - zbierz x tego a tego’’ lub ,zabij to a to’’ . Dobrym rozwiązaniem jest dodawanie do takich zadań krótkiego lore, opisu lokacji lub czegokolwiek co dodatkowo będzie wkręcało w świat albo było po prostu przydatną informacją.

Kolejnym rozwiązaniem jest wolność w sposobach wykonania owego questa a nawet uzyskania potrzebnych przedmiotów lub zabić wykonując inne zadania.

Jeszcze innym sposobem na budowę questów jest danie owym questom jakiś emocji, najczęściej poprzez wybory moralne. Wymaga to jednak sporego zaawansowania w pisaniu takowych a najlepiej także i jakiejś podstawowej wiedzy psychologicznej.

Dobrej konstrukcji questów uczą gry typu MUD czyli RPG tekstowe. Kilka lat temu o jednej z takich polskich gier o nazwie ,Otchłań’’ powstał odcinek na kanale Włodka Markowicza. W opisie filmiku są jeszcze linki do kilku innych.

Jeśli ktoś jest w stanie napisać questy równie wciągające lub przynajmniej nienudzące, niczym w MUD, to stworzenie takowych w grze trójwymiarowej jaka jest Minecraft tym bardziej powinno wciągnąć.

Warto zainteresować się także podstawami systemu Dungeons and Dragons, dał on podstawę dla wielu gier w tym słynnemu Baldur’s Gate ( z tej gry pochodzi choćby słynny cytat ,Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę’’). A niedawno zapowiedziano 3 część owej gry.

Jak wspomniałem na początku, nie ma konkretnych metod według których buduje się questy, inaczej idąc choćby tylko według wyżej pokazanego schematu wszelakie RPG znudziłyby się i to bardzo szybko. W tym tekście podałem gdzie można nabrać doświadczenia przed pisaniem takowych lub przynajmniej inspirację.

Jeśli ktoś chciałby coś dodać lub skomentować po prostu ów tekst to zapraszam do pisania odpowiedzi.